פרטי הבלוג

  • Home
  • מרכיבים מרכזיים בבניית ארכיטקטורת אבטחת מידע בענן

מרכיבים מרכזיים בבניית ארכיטקטורת אבטחת מידע בענן

הבטחת אבטחת הענן הארגוני

בנוף הדיגיטלי של היום, מחשוב הענן חולל מהפכה באופן שבו עסקים מספקים שירותים עסקיים. הענן מציע מדרגיות ללא תחרות, גמישות ויעילות/עלות, ומאפשר לארגונים להתמקד בחדשנות במקום בניהול תשתיות. עם זאת, הנוחות של הענן מגיעה גם עם אתגרים ממשיים בתחום האבטחה (ככל שאנחנו יוצאים מהרשת המקומית המאובטחת לתפיסתנו הנוכחית). ככל שמידע רגיש יותר ויישומים קריטיים עוברים לענן, הבטחת אבטחת ענן חזקה הפכה לחשיבות עליונה.

במהלך השנים האחרונות חברות אבטחה גדולות מציעות לשוק פתרונות מגוונים בתחום אבטחת הענן ומגוון לא קטן של סטארטאפים ,מקומיים וגלובליים, מספקים פתרונות מונחי צורך לאספקטים חדשים שלא היו קיימים בתשתיות הארגוניות המסורתיות טרם העידן הדיגיטאלי של הענן.

אנו שומעים חדשות לבקרים על תחומי אבטחת אשר מכונים בשמות כגון :DSPM , CSPM, IAM, CNAPP , IR , API Security ועוד.

במאמר זה אסקור מגוון מרכיבי אבטחה מודרניים אשר כל ארגון נדרש לתת להם תשומת לב, כל ארגון לפי סדרי העדיפות הארגוני שלו, המשאבים והיכולות הפרויקטאליות העומדות לרשותו ובהמשך אמקד מאמרים נוספים לגבי הקלסיפיקציות לתחום כפי שמוגדרים בשוק ועל ידי האנליסטים.

מרכיבים עיקריים באבטחת הענן:

  • Data Security, אבטחת נתונים בענן: אימוץ גישה מקיפה לשמירה על מידע רגיש המאוחסן, מעובד ומועבר בתוך סביבות ענן מחוצה ממנו ובין עננים. אבטחת נתונים כולל יישום של כלים, שיטות עבודה ומדיניות שמטרתם להבטיח את הסודיות, השלמות והזמינות של הנתונים בענן. הדבר כרוך במעקב והערכת מצב האבטחה של משאבי הענן, זיהוי נקודות תורפה או הגדרות שגויות ונקיטת אמצעים יזומים כדי להפחית סיכונים ודלף מידע לגורמים לא מורשים – פנים וחוץ ארגוניים. פתרונות איכותיים בתחום מספקים לארגונים את האמצעים לשמור על עמידה בתקנות ובסטנדרטים של התעשייה, להגן מפני פרצות מידע ולשמור על אבטחה איתנה כשהם מביאים לידי מימוש את יתרונות מחשוב ענן.
  • Identity and Access Management, ניהול זהויות וגישה (IAM): שליטה וניהול מי יכול לגשת למשאבי הענן הארגוני הינו קריטי . פתרונות IAM מנהלים זהויות משתמש, הרשאות ואימות, ומפחיתים את הסיכון לגישה לא מורשית. אימות רב שלבי (MFA) הפך לסטנדרט דה-פקטו אשר מוסיף שכבת אבטחה נוספת על ידי דרישה מהמשתמשים לספק צורות אימות מרובות לפני שהם מקבלים גישה. פתרונות בתחום הIAM צריכים לספק יכולות לטפל במורכבות של עבודה בריבוי עננים וכן בתצורה היברידית הנפוצה יותר בארגונים המסורתיים.
  • Api Security, ממשקי API מאובטחים: ממשקי תכנות יישומים (API) מאפשרים אינטראקציות בין רכיבי תוכנה שונים בתוך הארגון ואל מחוצה אליו. אבטחת ממשקי API חיונית כדי למנוע מתוקפים לנצל נקודות תורפה וכדי לקבל גישה לא מורשית לנתונים או שירותים. שימוש במנגנוני אימות והרשאה נאותים עבור ממשקי API ממזער סיכונים כאלה. בנוסף, קיימים כיום פתרונות עוטפים בשוק אשר מספקים מעטפת הגנה רחבה יותר על ידי גילוי/חשיפה של כל ה API’s הקיימים בארגון ושילוב כלי AI למניעת התקפות וחדירות.
  • Threat Intelligence and Incident Response , מודיעין איומים ותגובת אירועים: מרכיבים חיוניים באסטרטגיות אבטחת סייבר מודרניות. מודיעין איומים כולל איסוף, ניתוח ופרשנות יזומה של נתונים הקשורים לאיומי סייבר פוטנציאליים וקיימים. מידע זה עוזר לארגונים להבין את הטקטיקות, הטכניקות והנהלים שננקטים על ידי גורמים זדוניים בהקשרים סקטוריאליים , אזוריים ובחתכים נוספים. מידע זה מאפשר לקבל החלטות מושכלות לגבי אמצעי האבטחה שצריך לנקוט. Incident Response (IR) לעומת זאת, הינה גישה מובנית לניהול והפחתת ההשלכות של אירוע או פריצת סייבר. IR כולל פעילויות כמו זיהוי, בלימה, מיגור התוקפים והתאוששות. על ידי שילוב של Threat Intelligence עם IR, ארגונים יכולים לא רק למנוע ולזהות איומים בצורה יעילה יותר אלא גם להגיב במהירות וביעילות כדי למזער את ההשפעה של אירועי אבטחה, להפחית את זמן ההשבתה ואובדן נתונים פוטנציאלי.
  • Auditing and Monitoring: הטמעת כלי ניטור הפועלים באופן רציף ומתמשך תוך ביצוע ביקורות סדירות דבר המסייע באיתור והפחתת איומי אבטחה פוטנציאליים. ספקי שירותי ענן ציבוריים מציעים כלים למעקב אחר פעילויות המשתמש, כלים לניטור השימוש במשאבים וזיהוי התנהגות חריגה, תוך הבטחת תגובה מהירה לפעילויות חשודות. קיימים מגוון רחב של כלים של ספקיות א. מידע המאפשרות עושר ניהולי ובקרתי כמו גם יכולות ניהול מרובות עננים בפלטפורמה אחת. תשומת לב יש לתת גם לשמירת המידע חודשים לאחור לטובת תחקירי אירוע, לימוד דפוס התנהגות, זיהוי אנומאליות ועוד.
  • Cloud-native application protection: תחום חדש של פלטפורמות הגנת יישומים מדור חדש שנולדו לענן. תחום מאוחד ומשולב של יכולות אבטחה ותאימות שנועדו לאבטח ולהגן על יישומים מקוריים בענן לאורך מחזור חיים של הפיתוח והייצור. פלטפורמות ממשפחת CNAPP מאחדות מספר רב של יכולות שהושלמו בעבר, כולל סריקת קונטיינרים, ניהול חשיפות אבטחה בענן,סריקת תשתית קוד, ניהול הרשאות לתשתיות בענן, הגנה על אפליקציות עסקיות בענן בזמן ריצה וסריקת פגיעות/תצורה של קונטיינרים בזמן ריצה.
  • Disaster Recovery Planning: אבטחת מידע בענן היא לא רק מניעת פרצות וחיזוק מערכי הבקרה וההגנה, על כל ארגון להיות מוכן לתרחישים הגרועים ביותר. על כל ארגון לקבוע תוכניות מסודרות להתאוששות מאסון המתארות נהלים לשחזור נתונים במינימום זמן, שחזור מערכות והבטחת המשכיות עסקית במקרה של פריצה או השבתה.
  • Integration of Security into CI/CD Pipelines: שילוב אבטחה בתהליך ה CI/CD מהווה פקטור מכריע בפיתוח תוכנה מודרני. יישום פרקטיקה זו מסייעת להבטיח שבדיקות ואמצעי אבטחה מוטמעים לאורך כל מחזור החיים של פיתוח התוכנה, מפיתוח קוד ועד לפריסה. יש לזכור שמדובר במאמץ מתמשך, שילוב אבטחה בתהליך ה-CI/CD הארגוני הוא רק חלק אחד מאסטרטגיית אבטחה מקיפה. בצוע סקרי אבטחה מחזוריים, בניית מודל איומים ושיפור מתמיד הם מרכיבים חיוניים לשמירה על סביבת פיתוח מאובטחת.שילוב אבטחה בתהליך ה-CI/CD, המכונה "DevSecOps", מבטיח שהאבטחה היא חלק בלתי נפרד ממחזור החיים של הפיתוח. בדיקות אבטחה אוטומטיות, הערכות פגיעויות וכלים לניתוח קוד יכולים לזהות בעיות פוטנציאליות מוקדם, ולהפחתת הסיכון של פגמי אבטחה שייכנסו לסביבת הייצור. התייחסות לתשתית ה-CI/CD כקוד (מקובל לכנות את זה בשם IAC) והפעלת אותן שיטות אבטחה שבהן משתמשים עבור קוד העסקי. ראוי ורצוי לבצע סקירה ועדכון הגדרות התצורה באופן קבוע כדי למזער את הפגיעויות. הטמעת בקרת גרסאות עבור קובצי תצורת ה-CI/CD כדי לעקוב אחר שינויים ולאפשר חזרה למצב מאובטח ידוע – במידת הצורך.
  • הערכת אבטחה של ספקי וקבלני משנה/ אבטחת שרשרת האספקה: רוב הארגונים משתמשים בספקי שירותי ענן של – צד ג'. יש להנחות את הספקים בדבר הנחיות האבטחה הנדרשות לטובת עבודה עם הארגון. הנחיות אלו צריכות לכלול בין הייתר מתודות, כלים ושיטות עבודה. מומלץ לערוך סקר אבטחה של התשתית והנהלים של הספק. יש לוודא שהם עומדים בתקני התעשייה ותקנות התאימות הרלוונטיים לארגון, ושפרוטוקולי האבטחה שלהם מתאימים לדרישות העבודה שלך.
  • הדרכת עובדים: טעות אנוש נותרה גורם משמעותי (ואולי אפילו העיקרי) בפרצות אבטחה. ארגון החפץ חיים נדרש תוכנית שנתתי להעלאת רמת המודעות של העובדים בחברה בכל הנוגע לשיטות פריצה והמנעות מטעויות אנוש המשפיעות על האבטחה הארגונית, נהלי טיפול בנתונים וכיצד לזהות ניסיונות דיוג(Phishing). ארגונים מתקדמים יותר מאמנים את העובדים באמצעות כלים קיימים מהשוק איך להימנע מטעויות אלו. עובדים מיומנים יותר ומודעים ליכולות הפורצים ובדרכים להימנע מטעויות אבטחה מפחיתים משמעותית את הסכנה לארגון.

סיכום : שמירה על העתיד הדיגיטלי של הארגון.

בעידן שבו לפרצות אבטחה יכולות להיות השלכות מהותיות על מוניטין ועסקי החברה, אבטחת המידע בענן אינה מותרות – זה הכרח. היתרונות של מחשוב ענן יכולים להתממש במלואם רק כאשר הם מלווים באמצעי אבטחה חזקים. על ידי הטמעת פתרונות וכלים, בקרות גישה קפדניות, ניטור רציף ותוכניות התאוששות מאסון, הארגון יכול להבטיח שהנכסים הדיגיטליים שלו יישארו מוגנים ובמקרה של אסון ניתן יהייה לשחזרם.

אימוץ אבטחת ענן אינו רק הגנה מפני איומי סייבר; מדובר בטיפוח אמון עם הלקוחות, השותפים ובעלי העניין של הארגון. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, חובה על כל ארגון להיות צעד אחד לפני תוקפים פוטנציאליים. התאמת אסטרטגיות האבטחה הארגונית היא חיונית כדי לנווט בנוף המשתנה ללא הרף של איומי אבטחה בענן.

לסיכום, שמירה על העתיד הדיגיטלי והעסקי של הארגון מתחילה בגישה פרואקטיבית ומתמשכת לאבטחת ענן.

אודות הכותב:

שמואל משעלי הוא המייסד של YouCC Technologies, חברת אבטחת ענן גלובלית מובילה. ניסיונו כולל שנים רבות של מעורבות והובלת פרויקטי אבטחה, כולל בענן, תכנון ופריסה של ארכיטקטורות יישומים מאובטחות.

whatsapp
NPCoding DEVELOPED BY

מרכיבים מרכזיים בבניית ארכיטקטורת אבטחת מידע בענן

מלא את הטופס למטה והצוות שלנו ישמח לסייע לך

    דילוג לתוכן